за групова извънкласна работаВикторина под формата на презентация, в която участниците отговарят на въпроси от шест категории: пароними, чужди думи, фразеологизми, семантични отношения, правопис и граматика. Играта се състои от четири кръга, като въпросите от всеки кръг носят различен брой точки: 50, 75, 100 и 150. Включени са и две игри с публиката, както и три игри, в които отборите могат да получат допълнителни точки. Езиковите задачи във викторината са разработени в рамките на проекта „Написаното остава. Пиши правилно!“ към дейността на Българската академия на науките „Въвеждане на съвременни методи в образованието и работата с младите таланти“.
за групова извънкласна работаВикторина под формата на презентация, в която участниците отговарят на въпроси от шест категории: значение на думите, чужди думи, поговорки, синоними и антоними, правопис и граматика. Играта се състои от четири кръга, като въпросите от всеки кръг носят различен брой точки: 50, 75, 100 и 150. Включени са и три игри с публиката, както и игра, в която отборите могат да получат допълнителни точки. Езиковите задачи във викторината са разработени в рамките на проекта „Написаното остава. Пиши правилно!“ към дейността на Българската академия на науките „Въвеждане на съвременни методи в образованието и работата с младите таланти“.
за групова извънкласна работаВикторина под формата на презентация, в която участниците отговарят на въпроси от три категории: правопис, думи, отношения между думите. Играта се състои от четири кръга, като въпросите от всеки кръг носят различен брой точки: 25, 50, 75 и 100. Включени са и четири игри с публиката. Езиковите задачи във викторината са разработени в рамките на проекта „Написаното остава. Пиши правилно!“ към дейността на Българската академия на науките „Въвеждане на съвременни методи в образованието и работата с младите таланти“.
за групова извънкласна работаВикторина под формата на презентация, в която участниците отговарят на въпроси от шест категории: пароними, чужди думи, фразеологизми, семантични отношения, правопис и граматика. Играта се състои от четири кръга, като въпросите от всеки кръг носят различен брой точки: 50, 75, 100 и 150. Включени са и три игри с публиката, както и игра, в която отборите могат да получат допълнителни точки. Езиковите задачи във викторината са разработени в рамките на проекта „Написаното остава. Пиши правилно!“ към дейността на Българската академия на науките „Въвеждане на съвременни методи в образованието и работата с младите таланти“.
за групова извънкласна работаВикторина под формата на презентация, в която участниците отговарят на въпроси от шест категории: пароними, чужди думи, фразеологизми, семантични отношения, правопис и граматика. Играта се състои от четири кръга, като въпросите от всеки кръг носят различен брой точки: 50, 75, 100 и 150. Включени са и четири игри с публиката. Езиковите задачи във викторината са разработени в рамките на проекта „Написаното остава. Пиши правилно!“ към дейността на Българската академия на науките „Въвеждане на съвременни методи в образованието и работата с младите таланти“.
за групова извънкласна работаЕзикова игра, в която участниците отговарят писмено на въпроси от пет категории: граматика, лексика, фразеологизми, правопис и пунктуация. При правилни отговори участниците получават печат в специален езиков паспорт. Целта е да съберат пет печата. Въпросите могат да се използват и отделно. Езиковата игра е била част от Празник на буквите, проведен на открито на 11 май 2016 г. в ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ в гр. Ихтиман, на 25 май 2016 г. в ОУ „Васил Левски“, с. Новачене и на 31 май 2016 г. в ОУ „Васил Левски“, гр. Ботевград.\r\nhttp://ibl.bas.bg/troen-praznik-v-gr-ihtiman-na-11-may-v-denya-na-svetite-bratya-kiril-i-metodiy/\r\nhttp://ibl.bas.bg/praznik-na-bukvite-v-novatchene-i-botevgrad/
за упражнения в клас, за самостоятелна извънкласна работаИнститутът за български език предлага езикови задачи за пети клас, които могат да бъдат решавани както по традиционния начин, така и в интернет (http://ibl.bas.bg/opoznay_balgarskiya_ezik2018/). Езиковите задачи „Опознай българския език!“ са формулирани върху кратък откъс от известно произведение или приказка. Така четенето се съчетава с въпроси от българската граматика и правопис. Към 15 изречения или кратки текстове са зададени въпроси с 4 възможни отговора, от които трябва да се избере верният. Предназначението на езиковите задачи е да провокират интереса на българските ученици към четенето, българската граматика и правописа, като едновременно с това насърчат любопитството им и стремежа им към придобиване на нови знания. Подходящи са за края на четвърти или началото на пети клас.
за самостоятелна извънкласна работа, за упражнения в класИнститутът за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ предлага езикови задачи за пети клас върху гатанка от поета Асен Разцветников, публикувана в книгата „Чудесии, дяволии, залисии“. Включени са 10 въпроса, които са базирани върху учебен материал от предходните учебни години. Поредността на въпросите следва поредността на изреченията в гатанката, като някои въпроси може да се отнасят към повече от едно изречение. В някои от задачите трябва да се препишат части от изречение, за да се даде верният отговор, а в други има четири предложения, от които трябва да се избере правилното. Езиковите задачи „Опознай българския език!“ имат за цел да провокират интереса на българските петокласници към четенето и българския език, като едновременно с това насърчат любопитството им и стремежа им към придобиване на нови знания. Подходящи са за края на четвърти или началото на пети клас. Езикови задачи за пети клас могат да бъдат решавани както по традиционния начин, така и в интернет (http://ibl.bas.bg/opoznay_balgarskiya_ezik/).
за упражнения в клас, за самостоятелна извънкласна работаИнститутът за български език предлага езикови задачи за седми клас, които могат да бъдат решавани както по традиционния начин, така и в интернет (http://ibl.bas.bg/opoznay_balgarskiya_ezik2018/). Езиковите задачи „Опознай българския език!“ са формулирани върху кратък откъс от известно произведение или приказка. Така четенето се съчетава с въпроси от българската граматика и правопис. Към 15 изречения или кратки текстове са зададени въпроси с 4 възможни отговора, от които трябва да се избере верният. Предназначението на езиковите задачи е да провокират интереса на българските ученици към четенето, българската граматика и правописа, като едновременно с това насърчат любопитството им и стремежа им към придобиване на нови знания. Подходящи са за края на шести или началото на седми клас.
за упражнения в клас, за самостоятелна извънкласна работаИнститутът за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ предлага езикови задачи за седми клас върху адаптиран откъс от книгата „Баба праща поздрави и се извинява“ от Фредрик Бакман. Включени са 10 въпроса, които се опират на учебния материал от предходните учебни години. Поредността на въпросите следва поредността на изреченията в текста, като някои въпроси може да се отнасят към повече от едно изречение. В някои от задачите трябва да се препишат части от изречение, за да се даде верният отговор, а в други има четири предложения, от които трябва да се избере правилното.\r\nЕзиковите задачи „Опознай българския език!“ имат за цел да провокират интереса на българските седмокласници към четенето и българския език, като едновременно с това насърчат любопитството им и стремежа им към придобиване на нови знания. Подходящи са за края на шести или началото на седми клас.\r\nЕзикови задачи за седми клас могат да бъдат решавани както по традиционния начин, така и в интернет (http://ibl.bas.bg/opoznay_balgarskiya_ezik/
за упражнения в клас, за самостоятелна извънкласна работаИнститутът за български език предлага езикови задачи за шести клас, които могат да бъдат решавани както по традиционния начин, така и в интернет (http://ibl.bas.bg/opoznay_balgarskiya_ezik2018/). Езиковите задачи „Опознай българския език!“ са формулирани върху кратък откъс от известно произведение или приказка. Така четенето се съчетава с въпроси от българската граматика и правопис. Към 15 изречения или кратки текстове са зададени въпроси с 4 възможни отговора, от които трябва да се избере верният. Предназначението на езиковите задачи е да провокират интереса на българските ученици към четенето, българската граматика и правописа, като едновременно с това насърчат любопитството им и стремежа им към придобиване на нови знания. Подходящи са за края на пети или началото на шести клас.
за упражнения в клас, за самостоятелна извънкласна работаИнститутът за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ предлага езикови задачи за шести клас върху откъс от книгата „Малкият принц“ на Антоан дьо Сент-Екзюпери. Включени са 10 въпроса, които се опират на учебния материал от предходните учебни години. Поредността на въпросите следва поредността на изреченията в текста, като някои въпроси може да се отнасят към повече от едно изречение. В някои от задачите трябва да се препишат части от изречение, за да се даде верният отговор, а в други има четири предложения, от които трябва да се избере правилното. Езиковите задачи „Опознай българския език!“ имат за цел да провокират интереса на българските шестокласници към четенето и българския език, като едновременно с това насърчат любопитството им и стремежа им към придобиване на нови знания. Подходящи са за края на пети или началото на шести клас. Езикови задачи за шести клас могат да бъдат решавани както по традиционния начин, така и в интернет (http://ibl.bas.bg/opoznay_balgarskiya_ezik/
за упражнения в клас, за групова извънкласна работа, за самостоятелна извънкласна работаФайлът съдържа 10 езикови задачи и техните отговори, свързани със значението на нови думи, диалектни думи и фразеологизми, както и с пароними и произход на думи. Задачите могат да се използват за групова или самостоятелна работа както по време на час, така и за извънкласни занимания. Подходящи са за ученици след шести клас.
за упражнения в клас, за групова извънкласна работа, за самостоятелна извънкласна работаФайлът съдържа 10 езикови задачи и техните отговори, свързани със значението на нови думи, диалектни думи и фразеологизми, както и с произход на думи и правопис. Задачите могат да се използват за групова или самостоятелна работа както по време на час, така и за извънкласни занимания. Подходящи са за ученици след шести клас.
за упражнения в клас, за групова извънкласна работа, за самостоятелна извънкласна работаФайлът съдържа 10 езикови задачи и техните отговори, свързани със значението на нови думи, остарели думи, диалектни думи и фразеологизми. Задачите могат да се използват за групова или самостоятелна работа както по време на час, така и за извънкласни занимания. Подходящи са за ученици след шести клас.
за упражнения в клас, за групова извънкласна работа, за самостоятелна извънкласна работаФайлът съдържа 10 езикови задачи и техните отговори, свързани със значението на нови думи, остарели думи, диалектни думи и фразеологизми. Задачите могат да се използват за групова или самостоятелна работа както по време на час, така и за извънкласни занимания. Подходящи са за ученици след шести клас.
за упражнения в клас, за групова извънкласна работа, за самостоятелна извънкласна работаФайлът съдържа 10 езикови задачи и техните отговори, свързани със значението на нови думи, остарели думи, диалектни думи и фразеологизми. Задачите могат да се използват за групова или самостоятелна работа както по време на час, така и за извънкласни занимания. Подходящи са за ученици след шести клас.
за упражнения в клас, за групова извънкласна работа, за самостоятелна извънкласна работаФайлът съдържа 10 езикови задачи и техните отговори, свързани със значението на нови думи, остарели думи, диалектни думи и фразеологизми и правопис. Задачите могат да се използват за групова или самостоятелна работа както по време на час, така и за извънкласни занимания. Подходящи са за ученици след шести клас.
за упражнения в клас, за групова извънкласна работа, за самостоятелна извънкласна работаФайлът съдържа 10 езикови задачи и техните отговори, свързани със значението на нови думи, диалектни думи и фразеологизми, както и с произхода на чужди думи. Задачите могат да се използват за групова или самостоятелна работа както по време на час, така и за извънкласни занимания. Подходящи са за ученици след шести клас.
за упражнения в клас, за групова извънкласна работа, за самостоятелна извънкласна работаФайлът съдържа 10 езикови задачи и техните отговори, свързани със значението на нови думи, диалектни думи и фразеологизми, както и с произхода на чужди думи. Задачите могат да се използват за групова или самостоятелна работа както по време на час, така и за извънкласни занимания. Подходящи са за ученици след шести клас.
за упражнения в клас, за групова извънкласна работа, за самостоятелна извънкласна работаФайлът съдържа 10 езикови задачи и техните отговори, свързани с правопис, значение на думите, фразеологизми и старобългарски език. Задачите могат да се използват за групова или самостоятелна работа както по време на час, така и за извънкласни занимания. Подходящи са за ученици след шести клас.
за упражнения в клас, за групова извънкласна работа, за самостоятелна извънкласна работаФайлът съдържа 10 езикови задачи и техните отговори, свързани с пунктуация, термини и диалектни думи. Задачите могат да се използват за групова или самостоятелна работа както по време на час, така и за извънкласни занимания. Подходящи са за ученици след шести клас.
за упражнения в клас, за групова извънкласна работа, за самостоятелна извънкласна работаФайлът съдържа 10 езикови задачи и техните отговори, свързани с термини, значение на думите, фразеологизми и старобългарски език. Задачите могат да се използват за групова или самостоятелна работа както по време на час, така и за извънкласни занимания. Подходящи са за ученици след шести клас.
за упражнения в клас, за самостоятелна извънкласна работаТестовете, създадени от Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“, са предназначени за проверка на знанията и уменията на учениците по български език и литература, придобити в края на IV клас. Те са подходящи за последните месеци от обучението в IV клас и за първите в V клас. Може да се използват както за работа в клас, така и за самоподготовка на учениците за националното външно оценяване. Всички тестове са изградени от два компонента – диктовка с общ набор от критерии и тестова част с отворени и затворени отговори. Задачите с избор на правилен отговор са с три възможни отговора. Максималният брой точки от двата компонента е 20. За улеснение на проверяващия след всеки тест са поместени верните отговори и критериите за оценка. Приложена е и скала за оценяване. Скалата за оценяване е приравнена към 20 точки и е единна за всички публикувани тестове. Максималният брой точки от диктовката е 6, а от втория компонент – 14. Приложените критерии за оценка на диктовката включват правописни правила, описани в учебните програми от I до IV клас (https://www.mon.bg/bg/28). Тестовете следват модела на матурата, зададен от Министерството на образованието и науката. Вторият компонент съдържа 11 въпроса по български език и по литература.
за упражнения в клас, за самостоятелна извънкласна работаТестовете, създадени от Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“, са предназначени за проверка на знанията и уменията на учениците по български език и литература, придобити в края на IV клас. Те са подходящи за последните месеци от обучението в IV клас и за първите в V клас. Може да се използват както за работа в клас, така и за самоподготовка на учениците за националното външно оценяване. Всички тестове са изградени от два компонента – диктовка с общ набор от критерии и тестова част с отворени и затворени отговори. Задачите с избор на правилен отговор са с три възможни отговора. Максималният брой точки от двата компонента е 20. За улеснение на проверяващия след всеки тест са поместени верните отговори и критериите за оценка. Приложена е и скала за оценяване. Скалата за оценяване е приравнена към 20 точки и е единна за всички публикувани тестове. Максималният брой точки от диктовката е 6, а от втория компонент – 14. Приложените критерии за оценка на диктовката включват правописни правила, описани в учебните програми от I до IV клас (https://www.mon.bg/bg/28). Тестовете са структурирани изцяло по модела, зададен от Министерството на образованието и науката. Вторият компонент е съставен от въпроси с отворен и затворен отговор по български език и литература, опиращи се на втори, допълнителен текст. Критериите също са съобразени с тези, прилагани досега при външното оценяване след IV клас.
за упражнения в клас, за самостоятелна извънкласна работаТестовете, създадени от Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“, са предназначени за проверка на знанията и уменията на учениците по български език и литература, придобити в края на IV клас. Те са подходящи за последните месеци от обучението в IV клас и за първите в V клас. Може да се използват както за работа в клас, така и за самоподготовка на учениците за националното външно оценяване. Всички тестове са изградени от два компонента – диктовка с общ набор от критерии и тестова част с отворени и затворени отговори. Задачите с избор на правилен отговор са с три възможни отговора. Максималният брой точки от двата компонента е 20. За улеснение на проверяващия след всеки тест са поместени верните отговори и критериите за оценка. Приложена е и скала за оценяване. Скалата за оценяване е приравнена към 20 точки и е единна за всички публикувани тестове. Максималният брой точки от диктовката е 6, а от втория компонент – 14. Приложените критерии за оценка на диктовката включват правописни правила, описани в учебните програми от I до IV клас (https://www.mon.bg/bg/28). Настоящите пет теста съдържат по 10 въпроса само от сферата на езикознанието, като не са базирани върху предварително зададен текст.
за упражнения в клас, за самостоятелна извънкласна работаТестовете, създадени от Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“, са предназначени за проверка на знанията и уменията на учениците по български език и литература, придобити в края на IV клас. Те са подходящи за последните месеци от обучението в IV клас и за първите в V клас. Може да се използват както за работа в клас, така и за самоподготовка на учениците за националното външно оценяване. Всички тестове са изградени от два компонента – диктовка с общ набор от критерии и тестова част с отворени и затворени отговори. Задачите с избор на правилен отговор са с три възможни отговора. Максималният брой точки от двата компонента е 20. За улеснение на проверяващия след всеки тест са поместени верните отговори и критериите за оценка. Приложена е и скала за оценяване. Скалата за оценяване е приравнена към 20 точки и е единна за всички публикувани тестове. Максималният брой точки от диктовката е 6, а от втория компонент – 14. Приложените критерии за оценка на диктовката включват правописни правила, описани в учебните програми от I до IV клас (https://www.mon.bg/bg/28). Настоящите пет теста базират част от своите въпроси върху първия компонент, т.е. върху текста на диктовката. Всичките 10 въпроса са свързани с изучаваното в IV клас по български език.
за упражнения в клас, за самостоятелна извънкласна работаТестовете, създадени от Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“, са предназначени за проверка на знанията и уменията на учениците по български език и литература, придобити в края на IV клас. Те са подходящи за последните месеци от обучението в IV клас и за първите в V клас. Може да се използват както за работа в клас, така и за самоподготовка на учениците за националното външно оценяване. Всички тестове са изградени от два компонента – диктовка с общ набор от критерии и тестова част с отворени и затворени отговори. Задачите с избор на правилен отговор са с три възможни отговора. Максималният брой точки от двата компонента е 20. За улеснение на проверяващия след всеки тест са поместени верните отговори и критериите за оценка. Приложена е и скала за оценяване. Скалата за оценяване е приравнена към 20 точки и е единна за всички публикувани тестове. Максималният брой точки от диктовката е 6, а от втория компонент – 14. Приложените критерии за оценка на диктовката включват правописни правила, описани в учебните програми от I до IV клас (https://www.mon.bg/bg/28). Настоящите пет теста се основават на текста за диктовка, като включват и допълнителни въпроси. Общият брой въпроси от втория компонент е 10, като всички те са изцяло обвързани с материала по български език.
за упражнения в клас, за самостоятелна извънкласна работаТестовете, създадени от Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“, са предназначени за проверка на знанията и уменията на учениците по български език и литература, придобити в края на IV клас. Те са подходящи за последните месеци от обучението в IV клас и за първите в V клас. Може да се използват както за работа в клас, така и за самоподготовка на учениците за националното външно оценяване. Всички тестове са изградени от два компонента – диктовка с общ набор от критерии и тестова част с отворени и затворени отговори. Задачите с избор на правилен отговор са с три възможни отговора. Максималният брой точки от двата компонента е 20. За улеснение на проверяващия след всеки тест са поместени верните отговори и критериите за оценка. Приложена е и скала за оценяване. Скалата за оценяване е приравнена към 20 точки и е единна за всички публикувани тестове. Максималният брой точки от диктовката е 6, а от втория компонент – 14. Приложените критерии за оценка на диктовката включват правописни правила, описани в учебните програми от I до IV клас (https://www.mon.bg/bg/28). Настоящите пет теста се състоят от дванайсет тестови задачи, включващи езиковедски и литературни въпроси. Включен е един текст – този на диктовката, като част от въпросите от втория компонент се базират именно на него.